השיווק בעולם הדיגיטלי הוא נושא רחב מאוד ויכול להיראות מסובך ומאיים. הפוסט הזה נועד לבעלי עסקים מתחילים ולכאלו שרוצים לדעת מה זה בגדול שיווק דיגיטלי. בפוסט הזה הולכים לעשות סדר בדברים. מה זה בכלל שיווק באינטרנט ומה הוא כולל? נדבר על קידום אורגני מול ממומן, גוגל מול פייסבוק ועוד.
על רגל אחת: ממה מורכבת עבודת השיווק בדיגיטל?
עבודת השיווק באינטרנט מורכבת מ-3 חלקים עיקריים: תנועה, המרה ומערכת יחסים.
- תנועה – הבאת תנועת גולשים לאתר עי" קידום אורגני (SEO), קידום ממומן בפייסבוק, בגוגל אדס או באמצעות כלים וטכניקות אחרות.
- המרה – יחס ההמרה (conversion rate) הוא היחס בין כמות הגולשים שביקרו באתר/ראו את המודעה לבין כמות הגולשים שביצעו את הפעולה שרצינו (השאירו פרטים או קנו משהו למשל). עבודת השיווק כוללת חתירה לשיפור מתמיד של יחס ההמרה. זה כולל שיפורים מתמידים של מודעות הפרסום, חידוד קהלי היעד ועוד.
- מערכת יחסים – שמירה על מערכת יחסים קבועה ובעלת ערך עם הלקוחות הפוטנציאלים. דרכים פופולריות לעשות זאת היא ע"י דיוור אלקטרוני, ניהול עמוד פייסבוק, חשבון אינסטגרם ועוד.
קידום אורגני (SEO)
המטרה בקידום אורגני או בשמו האחר SEO – Search engine optimization הוא הבאת האתר לעמוד הראשון במנוע החיפוש גוגל עבור ביטוי המפתח שלנו.
קידום כל דף באתר מתבצע סביב ביטויי חיפוש שונים. בתהליך הביטוי שאנו מקדמים צריך להופיע בתוכן הדף, למשל ע"י שילוב ביטויי החיפוש ב-title, ב-description ובתוכן של העמוד. ה-description יוצג לגולש בתוצאות החיפוש בגוגל. הוא צריך להניע לפעולה, לשכנע ולהציג את היתרונות שלנו על פני המתחרים.
אם הקידום של האתר יהיה טוב מאוד, גוגל יציגו לצידו בתוצאות החיפוש site-links.
מחקר מילות מפתח
לפני שמקדמים את האתר, צריך לבצע מחקר מילות מפתח. המטרה היא להבין טוב יותר באילו מילות מפתח כדאי לנו לקדם את האתר. ברוב המקרים יהיה לנו עדיף לקדם את האתר על ביטויי זנב-ארוך ולא ביטויים כללים. למשל אם באתר שלנו אנו מוכרים שטיחים פרסיים עבודת יד, אז לא כדאי לנו לקדם את האתר עבור הביטוי "שטיחים" ויותר כדאי לנו כנראה לקדם אותו עבור הביטויים "שטיחים פרסיים" או "שטיחים עבודת יד". בבואנו לבחור מילות מפתח לקידום יש צורך להביא בחשבון מספר מדדים ובניהם:
- מהו נפח החיפוש של הביטוי? (עדיף כמה שיותר גבוה).
- מהי מידת התחרותיות של הביטוי? (עדיף כמה שיותר נמוך).
מעל הכל – הביטוי צריך להיות רלוונטי מאוד ומדוייק עד כמה שניתן לעסק שמקדמים.
קישורים מאתרים אחרים
בתהליך קידום האתר חשוב לבנות פרופיל קישורים טבעי ומגוון מאתרים איכותיים. כלל אצבע – ככל שהאתר שממנו נוציא קישור איכותי, גדול ומדורג גבוה יותר – כך ההשפעה של הקישורים ממנו תהיה חזקה יותר.
כיצד משיגים קישורים איכותיים?
- בונים אתר טוב ואיכותי שישמחו להמליץ עליו ברחבי האינטרנט.
- אפשר לפנות לאתרים רלוונטיים אחרים ולהחליף מאמר תמורת קישור לאתר. זהו צעד שמקדם את שני האתרים אורגנית בגוגל.
- משתמשים במדיות חברתיות.
- יוצרים מגוון שיתופי פעולה עסקיים.
גוגל רגישים לקישורים לאתרים ומאתרים פיקטיביים או מפוקפקים. לכן צריך להיזהר בעבודת הקידום האורגני ולא לעשות דברים שיוכלו לפגוע בדירוג האתר.
קידום ממומן
פרסום בגוגל
כדי להופיע בתוצאות הממומנות בחיפוש בגוגל נצטרך לשלם מספיק לגוגל מצד אחד ולכתוב מודעה רלוונטית מצד שני.
2 מושגי יסוג בקידום ממומן בגוגל:
קביעת BID
הצעת המחיר המקסימלית אנחנו מציעים לגוגל. בדר"כ נשלם פחות להקלקה בפועל. זה פועל בשיטת מכרז. מי שישלם גבוה יותר יופיע לפני.
ציון האיכות – הוא אומדן של איכות המודעות, מילות המפתח ודפי הנחיתה שלכם. מודעות באיכות גבוהה יותר יכולות להקטין את המחירים ולשפר את מיקומי המודעות.
מרכיב ציון איכות משוכלל עם ה-BID כדי לקבוע מיקום הופעת המודעות שלכם.
פרסום בפייסבוק
הכלי המרכזי בפייסבוק הוא הדף העסקי. כל אחד יכול לפתוח דף עסקי ויש לנו אפשרות לפרסם בו. האוהדים הם כל אלו שעשו לייק לעמוד. אם לא נקדם את הפוסטים שם בתשלום – רק 5% או אפילו פחות מהאוהדים בדף יראו את הפוסט.
יתרונות הדף עסקי בפייסבוק
- ניתן לפנות וליצור קשר איתכם באמצעות העמוד.
- מקום שאתם יכולים להפיץ בו תוכן לאוהדים של הביזנס שלכם.
- דף פעיל ושוקק חיים מעיד על עסק רציני ומשאיר רושם חיובי.
שיווק אורגני בפייסבוק
יש הרבה דרכים לקדם אורגנית בפייסבוק ובכל אופן צריך אסטרטגיה. בעיקר מתבצע על-ידי:
- העלאת פוסטים.
- פתיחת קבוצות (פתוחות, סגורות או סודיות).
- השתתפות בדיונים עסקיים כעסק או ע"י מינוף פרופיל פרטי.
- מענה על שאלות ותגובה מהירה באמצעות דף הפייסבוק. מי שמגיב מהיר וביעילות בדף הפייסבוק מקבל תג זהב שיוכל להציג לראווה.
שיווק ממומן בפייסבוק – יצירת קמפיינים ממומנים
פייסבוק מאפשרת לנו ליצור מודעות בתשלום, לקדם אירועים, לקדם את האתר שלנו, להביא לידים ועוד. כדי שהקמפיין יהיה רווחי, אנו צריכים להגדיר קהלי יעד דמוגרפיים ממוקדים ומאוד רלוונטים ביצירת מודעה בפייסבוק.
כלי חינם: השתתפות בדיונים באמצעות הדף העסקי.
דוגמה: מאמר בynet – אפשר להשאיר תגובות פייסבוק בסוף המאמר. אפשר לכתוב ולהגיב באמצעות הדף העסקי. כך כל קוראי המאמר נחשפו לחברה המפרסמת.
סוגים של מודעות פייסבוק
- מודעת פיד – מופיעה המילה "ממומן" או “sponsored”.
- מודעות צד (מימין או משמאל) – מודעות פרסום קצת פחות יעילות, זולות יותר ואולי תופענה בחשיפה רחבה יותר.
- מודעות מובייל – מופיעות במובייל, נראות בדיוק כמו פוסט רגיל ולכן יעילות למדיי. חשוב שאם שמים קישור במודעה זו הקישור יוביל לדף נחיתה מותאם למובייל.
- מודעת וידאו – ניתן להעביר מסרים ולשתף פעולה. יש סיכוי שיהיה ויראלי.
כלי המיקום – נהדר לקידום עסקים מקומיים
בפייסבוק האלמנט הויזואלי במודעות מאוד חשוב. צריך פשוט לנסות ולראות מה עובד טוב יותר. פייסבוק מאפשרת לנו כלים משוכללים למקד את קהל היעד: כלי המיקום. מיקוד מודעות לאנשים שגרים רק בנתניה או ברדיוס 20 ק"מ מתל אביב. זהו כלי חזק לעסקים מקומיים.
עוד אפשרויות נוספות ומגוונות: גיל, עיסוק, תחומי עניין, מגדר ועוד ועוד.
שיווק באינטנרט: מהם ההבדלים העיקריים בין גוגל לפייסבוק?
התשובה: תיזמון! שיווק בתוצאות החיפוש בגוגל (בין אם אורגני או ממומן) – הוא כלי חזק מאוד כי באמצעותו אנו נחשפים בפני גולשים שמעוניינים במוצר עכשיו. בפייסבוק אנו יכולים לפנות לקהלי יעד מסויימים אבל שלא כמו בגוגל – קשה לומר אם הגולש רוצה עכשיו.
הבדל נוסף בין פייסבוק לגוגל: הגדרת מילות חיפוש בגוגל לעומת הגדרת קהלי יעד דומגרפיים בפייסבוק.
לסיכום – פייסבוק מאפשרת מיקוד מדוייק של קהל היעד. אפשר להגדיר מספר קהלים. בסופו של דבר נקבל קהל מצומצם אך ממוקד.
גוגל – מתאים לפעולת מכירה מידיית.
פייסבוק – מתאים לחשיפת והכרת המותג.
רימרקטינג (שיווק מחדש)
רימרקטינג זוהי שיטה חזקה מאוד שרלוונטית גם בפייסבוק וגם בגוגל.
רוב הגולשים שהגיעו לאתר שלנו, לא ביצעו את פעולת ההמרה שרצינו. רימרקטינג מאפשר לנו למקד את המודעות שלנו לגולשים שכבר ביקרו באתר שלנו.
יתרונות
- הוזלת עלות המודעה.
- חשיפה באמצעות חדירה לאתרים בולטים ויוקרתיים המושכת כמות גדולה של מבקרים.
- חשיפת המותג למשך זמן, הטמעה בתודעה של הלקוח.
המרות
מה זו המרה?
המרה
פעולה רצויה. דוגמאות להמרה: הרשמה לניוזלטר, רכישת מוצר או שירות, הורדת קובץ, היענות להצעה או כל דבר אחר שרצינו שהגולש יעשה.
מרכיבי ההמרה
חובה ששלושת המבחנים הנ"ל יתקיימו:
- רלוונטיות – אתר ברור ורלוונטי לגולש.
דוגמה לא טובה לכותרת אתר של עסק לערסלים בשם אמיר: "אם להיות תלוי באוויר אז להיות תלוי באמיר". זה מתחכם ולא ברור.
הנה הצעה אחרת, טובה יותר: "כאן תמצאו את כל סוגי הערסלים". זה יותר מדוייק וברור לגולשים. - אמון – אתר אמין בעיני הגולש, כולל עיצוב מוקפד, זמן טעינה מהיר ועוד.
- קריאה לפעולה אחת ברורה – לכוון את הגולש מה עליו לענות בדיוק, בלשון ציווי, בלי הסחות דעת אחרות שמופיעות בדף הנחיתה. ללא קריאה ברורה לפעולה הגולש יצא מהאתר בלי לבצע דבר.
עקרונות יחס ההמרה
כשבונים דפי נחיתה יש צורך ליצור 2 גרסאות: גרסת מחשב + גרסת מובייל.
בדפי הנחיתה צריכים להיות מינימום קישורים, פשטות וקריאה לפעולה אחת בלבד.
במובייל ברוב המקרים עדיף שיהיה פחות טקסט ושתופיע קריאה לפעולה באמצעות התקשרות מיידית (כפתור של חייג עכשיו).
שימור מערכות היחסים
חשוב לשמור על קשר עם הלקוחות הקיימים ולהראות שהעסק חי ובועט.
שימושים:
- הדרכה (לאחר רכישת מוצר וכו').
- מכירת שירותים או מוצרים בדר"כ עם מבצע מוגבל בזמן.
- חיזוק המותג – ע"י מתן ידע, ערך והפגת מומחיות.
- שיתוף פעולה עם פוסט אורח. זה יגדיל את החשיפה עם אחד או יותר מרשימות תפוצה.
כלים מרכזיים לשימור מערכת היחסים עם הלקחות הקיימים:
- שיווק באמצעות הדואר אלקטרוני: בהרשמה לסדרת טיפים/ניוזלטר חשוב לשים את הטקסט: "לעולם לא אעשה שימוש במייל שלך לרעה" וכו'.
בעולם הדיוורים האלקטרונים עושים הרבה שימוש באוטומציה וזו גם דוגמה מעולה לשילוב בין טכנולוגיה ופסיכולוגיה.
חשוב שהתוכן יהיה אישי (פרסונליזציה). התכנים במייל צריכים להיות ברורים ובעלי ערך ולא בעל אופי פרסומי. - שיווק באמצעות SMS: שימושי בעיקר לתזכורת. לא להשתמש סתם. הנמען צריך להיות שמח לקבל את הסמס הזה ולא לחשוב שזו פרסומת מטרידה.
- וובינר: מילה המורכבת משתי מילים: ווב + סמינר. וובינר זו הרצאה ברשת לקבוצת לקוחות או מתעניינים. בסיום הוובינר תוכלו להציע הצעה מאוד אטרקטיבית למתעניינים. הצעה שנמשכת רק לזמן מוגבל.
מותג וחשיבותו
מותג חי בתוך מוחם של הלקוחות הפוטנציאלים שלנו.
בהרבה מאוד מהמקרים היום זה מעולה ליצור זהות בין בעל העסק לעסק! אפילו אפל שמה את סטיב ג'ובס בפנים של החברה. חשוב להיות בלתי נשכחים. להיות פעיל מאוד ע"י פוסטים חדשים בדף הפייסבוק, קמפיינים חדשים ורימרקטינג, פוסטים חדשים לבלוג, סרטונים ביוטיוב, מוצרים חדשים, לשלוח מיילים לעיתים קרובות, סמסים ועוד ועוד. להראות שהעסק שלכם חי ונושם.
שילוב המותג עם מרכיבי השיווק הדיגיטלי
איך המותג שאנו בונים משפיע על תוצאות השיווק בדיגיטל?
- תנועה – בתוצאות אורגניות או ממומנות, אם הגולש מכיר אותנו – יש סיכוי שהוא יכנס אלינו ויתן אמון.
- המרה – אם אדם נותן בנו אמון ע"י הכרת המותג – יש סיכוי גבוה יותר שהוא ישאיר פרטים.
- מערכת יחסים חיובית.
אלמנטים נוספים בשיווק באינטרנט
לא הוזכרו כאן עוד כמה אספקטים בשיווק דיגיטלי. בין היתר:
- רשתות חברתיות – לא רק פייסבוק. טוויטר, פינטרסנט, לינקדאין, אינסטגרם ועוד.
- שיווק באמצעות וידאו, סרטוני הדרכה ועוד.
- פרסום נייטיב כמו טאבולה ואאוטבריין.
- שיווק שותפים (אפילייאט מרקטינג).
זה בגדול. מקווה שעשה קצת סדר. יש לכם שאלה או הערה? אנא שתפו בתגובות.